flints-going-downunder.reismee.nl

Melaya dag 2

Ontbijt met koffie en bananenpannenkoeken op het randje van het zwembad. Met de watermeloen werden ook de twee scooters bezorgd. Een nieuw ogende zwarte en wat oudere roze exemplaar, allebei Honda's van minimaal 100 cc. Jacques koos de zwarte en ik mocht op het roze exemplaar. Waren wel 10.000 roepie duurder als eerst afgesproken maar dan wel zonder verzekering, dat dan weer wel. Na een stukje proef te hebben gereden waarbij we een groep apen en twee waterbuffels tegen kwamen, toch maar besloten ze te huren. In het ergste geval mag Jacques maandag weer beginnen met werken. De roze werd toen nog ingewisseld voor een nieuwere witte. De 'oma's' achterop de scooters gehesen, en Jacques met de zwarte scooter met de aansprekende kentekenplaat "Brengsex 13" vooruit. De witte had geen bijzondere aanduiding verder. Eerst weer even bij de apen en de waterbuffels langsgereden, Bij de hoofdweg gekeerd, want zelfs met verzekering ben je daar in no time de Sjaak. Binnendoor over smalle rustige weggetjes die hier en daar hellingen hadden van meer dan 20% ons rustig en vooral links voortbewogen. Overal vriendelijk lachende en zwaaiende mensen langs de weg. Of wij zo'n bijzondere aanblik waren, vier grote witte, en naarmate de dag vorderde steeds roder wordende mensen op twee kleine scooters waarvan één met een twijfelachtige nummerplaat. Bij een kraampje langs de weg wat gedronken en twee litertjes benzine gekocht. Die staan daar in glazen flessen met een kurk erop bijna overal langs de kant te koop. Was een compleet gezin die de winkel runde, hele vriendelijke en vrolijke mensen. Jacques dacht nog even vriendelijk een foto te maken van een klein kindje. Kindje wilde niet echt. Tja, het was dan ook een gewoon digitaal cameraatje. Toen het zusje dit tafereel met een soort van IPhone 7 stond te filmen was wel duidelijk dat ook al zou de 'winkel' je anders doen vermoeden, ook hier de welvaart gewoon doorgaat. Bij een van de weinige katholieke kerken van Bali gestopt. Deze kerk is ontworpen door de Nederlandse architect De Vrieze, Buiten op de kerk een groot goudkleurig beeld van Jezus en in de tuin de beelden van de elf discipelen. De kerk is gebouwd in de vijftiger jaren. Rondje door de kerk gewandeld. De afbeelding van Jezus aan het kruis was in zijn geheel uit één boom gehakt, waardoor het kruis wat smaller was uitgevoerd dan wij gewend zijn. De grot van Lourdes was ook nagebouwd naast de kerk, moeten we toch altijd gelijk aan onze oude buurman Niek denken die voor zover ik weet alleen naar Lourdes op vakantie ging. Bij een stuwmeer zouden we onze weg kunnen vervolgen, maar daar was de weg zo verschrikkelijk slecht, alleen grote kiezels en geen asfalt, dat we toch dezelfde weg zijn teruggegaan. We begonnen aardig te verbranden, Wilma heeft nog even flink in de beurs geblazen en heeft een origineel Balinees shirtje gekocht. Staat haar heel leuk en bedekte de schouders ook wat beter. Bij de winkel werd ook net vers varkensvlees aangevoerd. De normen liggen qua dierenwelzijn hier iets anders dan bij ons. Bij thuiskomst gelijk het zwembad ingedoken. In de verte onweerde het al en na een half uurtje begon het flink te regenen. Na de bui over het strand naar het restaurant gewandeld, werden daar ontvangen met kokosnoten met een rietje. Met een stukje limoen heel goed te drinken. Maar toen zijn ze toch weer snel op de brommer een biertje voor me gaan halen. Een pootje van een gesneuvelde vechthaan genuttigd. Over het strand weer terug gewandeld en vanavond aan het strand een potje canasta gespeeld. Wederom gewonnen. Lig nu met zacht rood verbrande armen en nek met twee gekko's tegen het plafond boven mijn hoofd te tikken. Hopelijk houden die beestjes hun bekjes vannacht.

Gerrit

Kentekenplaat tekst past beter bij Jacques. Roze bromfiets beter bij jouw.